اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عیوب بینایی چشم / جراحی لازک چیست و چه مزایا، معایب و عوارضی دارد؟

جراحی لازک چیست و چه مزایا، معایب و عوارضی دارد؟

جراحی لازک (LASEK: Laser epithelial keratomileusis) جراحی ترکیبی ویژه‌ و جدیدی است که متدهای جراحی لیزیک (LASIK) و پی آر کی (PRK) را ترکیب می‌کند. اگرچه جراحی لیزیک امروزه بعنوان متداول‌ترین نوع جراحی چشم شناخته می‌شود اما بر روی همه‌ی افراد قابل اعمال نیست، بنابراین برای این افراد به جای لیزیک از جراحی PRK یا لازک استفاده می‌شود. جراحی لازک برای درمان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم به کار می‌رود و می‌تواند فرد را از عینک یا لنزهای تماسی بی‌نیاز کند. پزشک در جراحی لازک نیز مانند سایر جراحی‌های لیزری، با استفاده از تابش لیزری به نام لیزر اکسایمر به تغییر شکل قرنیه می‌پردازد. برای آشنایی بهتر با جراحی لازک ابتدا مکانیسمی که منجر به بینایی می‌شود را بررسی می‌کنیم.

جراحی لازک در اصفهان و تهران، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

مکانیسم تشکیل تصویر :

برای ایجاد تصویر از یک شی، ابتدا لازم است تا نوری از جسم به چشم برخورد کند. نور برخوردکرده با چشم، ابتدا توسط قرنیه و سپس عدسی چشم شکسته می‌شود و در نهایت، این شکستگی‌های نور باعث می‌شود تا بصورت یک نقطه بر روی شبکیه متمرکز شود. شبکیه دارای سلول‌هایی است که تابش نور را به پیام عصبی تبدیل می‌کند و در نهایت مغز با تحلیل این پیام‌ها، تصویری از جسم ایجاد می‌کند. در صورتی که بنا به هر دلیل نور خروجی از جسم بر روی یک نقطه بر روی شبکیه متمرکز نشود، تصویر ایجادشده تار خواهدبود.

این اختلال در تمرکز نور بر روی شبکیه معمولا به دلیل بدشکلی‌هایی بر روی عدسی چشم یا قرنیه ایجاد می‌شود. در صورتی که بتوان این بدشکلی‌ها را ترمیم کرد می‌توان دید شفاف را مجددا ایجاد کرد. متداول‌ترین روش بهبود مشکلات حاصل از بدشکلی‌های ساختارهای انکساری چشم، استفاده از عینک است که بدون تاثیر بر ساختار چشم، به جبران بدشکلی چشم می‌پردازد. امروزه روش‌های جراحی ایمنی به وجود آمده‌اند که با تاثیر مستقیم بر ساختارهای سازنده‌ی چشم، به رفع مشکلات انکساری آنها می‌پردازند و فرد را از عینک بی‌نیاز می‌کنند که لازک یکی از این جراحی‌ها است.

تفاوت جراحی‌های لازک، لیزیک و PRK :

ساختار قرنیه از لایه‌های بافتی مختلفی تشکیل شده‌است. لایه‌ی سطحی قرنیه اپی‌تلیوم نام دارد که به غشایی بافتی متصل شده‌است و در زیر این غشا نیز ساختاری به نام استروما قرار دارد. در طی جراحی‌های لیزری معمولا لایه‌ی استروما تغییر شکل می‌یابد.

در جراحی لیزیک در سطح قرنیه و بر روی لایه‌ی اپی‌تلیوم، برشی توسط میکروکراتوم ایجاد می‌شود که بخشی از بافت سطحی قرنیه را بصورتی که انتهای یک سمت آن به سطح قرنیه متصل بماند برش می‌دهد. این بافت برش‌یافته فلپ (flap ) نام دارد . ساختار فلپ در هنگام تابش لیزر جابجا می‌شود تا لیزر اکسایمر به تغییر شکل بخش مورد نظر قرنیه (استروما) بپردازد و پس از اتمام جراحی، فلپ به جای اصلی خود بازگردانده می‌شود و با گذر زمان بطور طبیعی به محل خود متصل می‌شود.

در جراحی پی آر کی، بافت اپی‌تلیوم سطح قرنیه به صورت کامل حذف می‌شود و فلپ ایجاد نمی‌شود. پس از حذف لایه‌ی سطحی قرنیه، با لیزر اکسایمر به تغییر شکل استرومای قرنیه پرداخته می‌شود و لایه‌ی سطحی اپى تليوم جداشده پس از مدتی دوباره رشد کرده و جایگزین می‌شود. جراحی لازک ترکیبی از هر دوی این جراحی‌ها است. در لازک نیز مانند جراحی PRK، تنها لایه‌ی سطحی قرنیه که اپی‌تلیوم نام دارد از لایه‌ی زیرین خود برش داده شده اما به جای حذف کامل این لایه، این لایه‌ی بسیار نازک بعنوان فلپ در یک سمت قرنیه نگه داشته‌می‌شود.

جراحی لازک

در حقیقت در روش لیزیک، فلپ ایجادشده شامل بافت اپی‌تلیوم، غشای زیرین و بخش کمی از استروما است اما در روش لازک، بافت فلپ تنها شامل لایه‌ی نازکی از اپی‌تلیوم است. (در پی آر کی نیز بافت جداشده تنها شامل اپی‌تلیوم است اما این بافت به صورت فلپ باقی نمی‌ماند و برش خورده و دور انداخته می‌شود.) در لازک پس از اینکه با لیزر، سطح استروما تغییر یافت، فلپ دوباره به محل خود بازگردانده می‌شود و لنزهای تماسی خاصی بر روی چشم قرار می‌گیرند که تا زمان بهبود وضعیت اپی‌تلیوم، آن را در محل خود نگه می‌دارد.

برخی اوقات به جای استفاده از الکل در لازک، از تیغ‌هایی پلاستیکی برای برش اپی‌تلیوم استفاده می‌شود. این روش جراحی که به لازک شبیه است جراحی epi-LASIK یا e-LASIK نام دارد. با توجه به اینکه الکل می‌تواند موجب مرگ سلول‌های اپی‌تلیال شود گاهی استفاده از آن برای برخی افراد محدود می‌شود.

مزایای جراحی لازک چیست؟

این روش جراحی برای افرادی که سطح قرنیه‌ی آنها نازک است مناسب است زیرا برخلاف جراحی لیزیک، ضخامت فلپ ایجادشده بسیار کمتر است.
‎با توجه به اینکه در لازک، ضخامت فلپ ایجادشده کم است، احتمال ایجاد خشکی چشم کمتر است.

عوارض و معایب جراحی لازک چیست؟

معایب این نوع جراحی مانند سایر جراحی‌های انکساری با لیزر است. عوارض معمول این نوع جراحی‌ها شامل موارد زیر هستند:

‎ناموفق‌بودن جراحی که در نهایت موجب می‌شود تا به جراحی‌های ثانویه یا روش‌های درمانی دیگر مانند استفاده از عینک یا لنز تماسی نیاز شود.
‎علاوه بر عوارض عمومی که مانند سایر روشهای جراحی با لیزر مشاهده می‌شود، این جراحی دارای عوارض خاص خود نیز است که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
‎زمان بهبود و ریکاوری پس از جراحی لازک بیشتر از جراحی لیزیک است . در جراحی لازک و پی آر کی، بهبود کامل وضعیت چشم بین 1 تا 2 هفته طول می‌کشد در صورتی که در جراحی لیزیک، فرد پس از یک یا دو روز دید مناسبی خواهدداشت.

پس از جراحی لازک، درد و ناراحتی پس از جراحی بیشتر از جراحی لیزیک است. درد و ناراحتی جراحی PRK نسبت به جراحی لازک بیشتر است. درد و ناراحتی پس از لازک معمولا 2 روز طول می‌کشد.
‎برخی اوقات فلپ نازک ایجادشده توان اتصال به سطح را به دلیل نازک‌بودن از دست می‌دهد. اگرچه این اتفاق مشکل حادی ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که فرد دچار نزدیک‌بینی شدید باشد می‌تواند موجب دید مبهم و تار شود.
‎الکل استفاده‌شده در این روش ممکن است موجب آسیب ناخواسته در بافت اپی‌تلیوم شود که سرعت بهبود این بافت را کاهش می‌دهد. به همین دلیل دوران بهبود جراحی اپی-لیزیک کوتاه‌تر از لازک است.

در جراحی لازک لازم است تا از لنزهای تماسی خاصی پس از جراحی و تا 3 تا 4 روز استفاده شود که بعنوان محافظی بین پلک و محل جراحی کاربرد دارد. این لنزها در جراحی لیزیک لازم نیستند.
‎قطره‌های چشم استروئیدی در جراحی لازک به مدت طولانی‌تری نسبت به جراحی لیزیک استفاده می‌شوند.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

چه افرادی برای جراحی لازک مناسب هستند؟

بصورت کلی، جراحی لازک می‌تواند بر روی افرادی با ویژگی‌های عمومی زیر به کار رود:

‎چه افرادی برای جراحی لازک مناسب نیستند؟

افرادی که شرایط زیر را دارند توصیه می‌شود تا از جراحی لازک اجتناب کنند:

‎باید توجه داشت که لازک نیز مانند سایر جراحی‌ها عوارض و نقاط قوت خود را دارد و در صورتی که به درستی تجویز شده و توسط پزشک مجرب صورت بگیرد فرد را از عینک بی‌نیاز سازد و بینایی شفافی را به چشمان فرد هدیه کند.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم، با دانش کافی، مهارت فراوان و تجربه چندین سال کار در زمینه هایی نظیر درمان افتادگی ابرو و پلک در خدمت شما متقاضیان عزیزمی‌باشند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :سلطانی [ 1402-07-15 ]
سلام بنده 43 ساله هستم حدود ۱۶ سال پیش عمل لازک چشم انجام دادم متاسفانه چشم چپم کامل اصلاح نشد الان دوباره دارم عینک میزنم وسرعت ضعیف شدن چشمم هم زیاد است در ضمن در نزدیک بینی هم دچار مشکل شدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟بلفاروپلاستی چهار پلک چیست و چگونه انجام میشود؟

بلفاروپلاستی یک روش درمانی زیبایی برای از بین بردن چین و چروک، پف زیر چشم و افتادگی پلک با ریشه ژنتیکی و افزایش سن است. ... ادامه مطلب

جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟جراحى پلک فوقانى ( بلفاروپلاستى) چگونه انجام میشود؟

جراحى بلفاروپلاستی پلک بالایی شامل برداشت پوست اضافه، برداشت قسمتهايی از چربى پلک در صورت نياز ، بالا بردن ابرو و تقويت عضله بالابرنده پلک است. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟

جراحی لیفت ابرو اغلب خطوط اخم از بین می برد و موجب لیفت کل ابرو می‌شود (بر خلاف جراحی لیفت شقیقه که تنها یک سوم خارجی ابرو ها را لیفت می‌نماید) . اگرچه این روش به شما کمک می کند تا ابروهای بالاتر و زیباتری داشته باشید؛ اما پوست پلک را درگیر نمی کند و تاثیر مستقیم بر روی افتادگی پلک و فرم چشمها ندارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465