بلفاروپلاستی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / بررسی انواع تومورهای بدخیم پلک

بررسی انواع تومورهای بدخیم پلک

بدخيمى واژه ايست که همواره براى ما ترسناک مى باشد. اغلب ، توده را هم معادل بدخيمى در نظر مى گيريم هرچند اغلب توده ها خوش خيم هستند . بدخيمى در هر بافتى مى تواند رخ دهد . مفهوم ان رشد مهار نشده و غير قابل کنترل سلولهاست که منجر به تکثير سلول شده و در نهايت توده اى را ايجاد مى کند که آرام آرام به بافتهاى مجاور هجوم برده و بافتهاى مجاور را نيز تخريب مى کند . در نهايت اين توده ها با از کار انداختن ارگانهاى حياتى و مصرف بيش از حد انرژى مى توانند باعث مرگ فرد شوند . سلولهایی که دچار بدخيمى مى شوند درجات متفاوتى از تکثير و بدخيمى را دارند بنابراين برخى توده ها ،کند رشد وقابل درمانند و برخى على رغم درمان مرگبارند. درمانها به طور معمول شامل جراحى وسيع ، دريافت اشعه ( راديوتراپى) و شيمى درمانى مى باشد .

تشخیص و درمان آب سیاه، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

انواع تومورهاى پلک

اغلب تومورهاى پلک ضايعاتى خوش خيم هستند هرچند گاهى تغيير ماهيت مى دهند .چندين نوع تومور بدخيم نيز در پلکها وجود دارد که برخى کند رشد بوده ولى برخى با تهاجم به ساير نقاط بدن مرگبارند . از اين بين به سه تومور بدخيم شايعتر پلک اشاره مى کنيم .

1. BCC

اين تومور شايعترين تومور بدخيم پلک است و بيش از نود درصد موارد را شامل مى شود . رشد کندى داشته و قابل کنترل است و مرگ و مير ناشى از ان حدود سه درصد است.در افرادى که پوست روشن دارند ، در مقابل نور افتاب قرار مى گيرند و سيگار استفاده مى کنند ، شايعتر است . در سنين بالا ديده مى شود هر چند بنده موارد متعددى را در سنين جوانى مشاهده کرده ام . از لحاظ ظاهرى به صورت توده اى مزمن که سطح ان زخمى شده و گاهى دچار ترشح و خونريزى مى شود ،بروز کرده و به ارامى رشد مى کند .گاها نيز تومور ديده نمى شود و صرفا سفت شدگى يا چرمى شدن پوست پلک ديده مى شود . در ناحيه کناره داخلى چشم رفتار تهاجمى ترى داشته و پيش اگهى بدترى دارد . در صورت عدم درمان، ارام ارام به داخل کاسه چشم و سپس مغز راه مى يابد . درمان اصلى جراحى وسيع در مراحل اوليه است . راديوتراپى نيز در درمان نقش دارد ولى صرفا براى کسانى که جراحى ممکن نيست نگاه داشته مى شود.

2. SCC

اين تومور کمتر از ده درصد موارد را شامل مى شود . ظاهر ان ، عوامل خطر و سن درگيرى شبيه تومور قبلى است ولى به مراتب مهاجمتر مى باشد و مى تواند حتى در اندازه هاى کوچک از طريق اعصاب حسى داخل حدقه گسترش يابد و خود را به مغز برساند.همچنين مى تواند به غدد لنفاوى يا ارگانهاى دوردست تهاجم کند.مواردى از تهاجم تومور به بافت ديگر ،سالها پس از جراحى تومور اوليه گزارش شده است که باعث افزايش مرگ و مير ان مى شود .

3. SAC

اين تومور کمتر از يک درصد موارد را شامل مى شود . بسيار مهاجم است و متوسط سنى در اين تومور به مراتب بالاتر از دو تومور قبلى است . تشخيص ان مشکل است زيرا گاهى به صورت يک گل مژه مزمن بروز مى کند يا گاها به صوت التهاب و قرمزى طول کشنده ملتحمه بروز مى کند . تشخيص ان نياز به شک بالينى قوى و نمونه بردارى مناسب دارد . مرگ و مير تومور در صورت به تعويق افتادن تشخيص ،بيش از شش ماه ،تا چهل درصد ميرسد و متاسفانه اين عدم تشخيص محتمل مى باشد.

تشخيص تومورهاى بدخیم پلک

تشخيص براساس ظاهر توده از نظر بالينى و گاها نمونه بردارى مى باشد.

درمان تومورهاى بدخيم پلک

در هر سه مورد ، درمان مناسب وابسته به تشخيص زودرس است .

جراحی تومور پلک

روش اصلى درمان تومورهای بدخیم پلک ، جراحی برداشت وسيع تومور است به طوريکه معمولا چند ميلى متر از بافت سالم اطراف تومور نيز برداشته مى شود . پس از تاييد پاک بودن کناره هاى نمونه از سلول بدخيم ، بازسازى پلک شروع مى شود که براساس اندازه تومور و وسعت جاى خالى و نقص ناشى از ان ،روشهاى مختلفى وجود دارد .هر چه اندازه تومور بزرگتر باشد بازسازى محل سختتر بوده و نتيجه از نظر زيبايي و عملکردى ضعيفتر است . در مورد تومورهاى دوم و سوم ممکن است نمونه بردارى از غدد لنفاوى گردن و حتى بررسى کل بدن ضرورى باشد .

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

در صورت تهاجم تومورها به بافت حدقه و درگيرى چربى ان تخليه کل محتويات حدقه شامل چشم ، عضلات، پلکها و چربى ضرورت مى يابد حتى گاهى بافتهاى مجاور مانند سينوسها نيز لازم است برداشته شوند . راديوتراپى کمکى نيز در صورت وسيع بودن تومور با عدم امکان جراحى تجويز مى گردددر مجموع بهتر است هر توده غير طبيعى پلک که اخيرا ايجاد شده است توسط متخصص چشم ديده شود زيرا نتايج جراحى و عوارض حاصله در مراحل اوليه بيمارى به هيح وجه قابل مقايسه با عوارض و نتايج جراحى ديررس نمى باشد .

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت آندوسکوپی ابرو و لیفت پیشانی، پی ار کی، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سولماز کریمی [ 1402-07-03 ]
سلام آقای دکتر خسته نباشید.من مشکل بیرون زدگی چشمی دارم به خاطر بیماری پرکاری تیروییدمیخاستم بدونم آیا با دارو درمان میشه؟یا بایدجراحی کنم؟لطفا اگه میشه راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟جوانسازی اطراف چشم با چه روشهایی قابل انجام است؟

برخی از روشهای جوانسازی دور چشم به شکل جراحی و برخی دیگر به صورت غیر جراحی و با تهاجم کمتر انجام می‌شوند. با جراحی بلفاروپلاستی، لیفت شقیقه، لیفت ابرو و پیشانی،تزریق فیلرها و بوتاکس، همچنین بکارگیری برخی از لیزرها می‌توان به جوانسازی دور چشم پرداخت ... ادامه مطلب

مقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپیمقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپی

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. ... ادامه مطلب

افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟

جراحى افتادگی پلک یا پتوز به تبحر فراوان نیازداشته و صرفا توسط جراح چشم بايد انجام گيرد. با اينهمه نتايج ان به صورت پاسخ عالى ( در فاصله نيم ميلى متر از پلک مقابل) يا مناسب (در فاصله يک ميلى متر از پلک مقابل ) کاملا وابسته به عملکرد عضله است و همواره به صورت درصد، قابل بيان است ... ادامه مطلب

تزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشمتزریق فیلر برای جوانسازی زیر چشم

تزریق فیلر زیر چشم، یکی از روشهای غیر جراحی جوانسازی در این ناحیه است که با بکارگیری متریالهای مختلف، می‌تواند نتایج بسیار چشمگیری داشته باشد. در این مطلب به ساختار انواع فیلرها، نحوه استفاده از این مواد و تاثیر تزریق آنها در جوانسازی زیر چشم می‌پردازیم ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465