اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / ضربه ها و شکستگى کاسه چشم

ضربه ها و شکستگى کاسه چشم

کاسه چشم داراى هفت استخوان مختلف است . برخى ضخیم هستند و برخى نازک . در واقع نازکترین استخوان بدن ،دیواره داخلى کاسه چشم را تشکیل مى دهد . کاسه چشم داراى چهار دیواره مى باشد که در مجاورت سه دیواره ان به جز دیواره خارجى، فضاى سینوسهاى بینى قرار دارد . دیواره خارجى کاملا ضخیم مى باشد و در فضاى کنار ان یکى از عضلات جونده قرار دارد.ضربه هایى که به صورت وارد مى شوند، مى توانند به فضاى حدقه و یا کره چشم نیز اصابت کنند و به شکل مستقیم یا غیر مستقیم باعث شکستگى کاسه چشم شوند.

دو الگوى کلى در شکستن کاسه چشم وجود دارد ، در یک مورد صرفا دیواره ها دچار شکستگى شوند و لبه هاى استخوانى حدقه سالم بماند که دراین حالت ،نازکترین استخوانها یعنى دیواره داخلى و کف حدقه مى شکند و فضاى حدقه به سینوسها راه پیدا مى کند . حالت دوم اینکه شکستگى کاسه چشم قسمتى از شکستگیهاى گسترده تر صورت باشد و همزمان لبه هاى حدقه نیز دچار شکستگى شوند.

تشخیص و درمان شکستگی اربیت یا حدقه چشم، یکی از اقدامات تخصصی است که توسط دکتر بهرام اشراقی، متخصص جراحى پلاستيك و ترميمى چشم صورت مى گیرد. لازم به ذکر است؛ تنها جراحان پلاستیک و ترمیمی چشم قادراند این عمل را به درستی انجام دهند. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

آسیب هاى چشمى همراه

شکستگى حدقه مخصوصا در حالت خالص و با شکستگى دیواره داخلى و کف اربیت ، نقش محافظتى براى کره چشم دارد و در واقع نیروى ضربه را به دیواره استخوانى و سینوسها منتقل مى کند.با اینحال در نیمى از موارد به طور همزمان اسیبهاى کره چشم نیز رخ مى دهد که مى تواند خفیف بوده یا حتى منجر به نابینایی شود بنابراین معاینه چشم پس از تمام ضربات اطراف چشم ضرورى مى باشد.

علائم و تشخیص شکستگى حدقه

اغلب شکستگیها با تورم و کبودى اطراف چشم همراهند . احتمال کاهش دید نیز به علت اسیب همزمان به کره چشم محتمل مى باشد . گاهى اوقات به علت ورود هوا از داخل سینوسها به حدقه ، در زیر پوست حبابهاى هوا ملموس مى شود .این حالت با فین کردن تشدید شده و مى تواند باعث اختلال دید و فشار روى عصب بینایی گردد. در صورت خونریزى پشت چشم یا بر اثر تورم بافتى ،چشم ممکن بیرون زده شود . در مقابل ، در شکستگیهاى بزرگ به علت ورود بافت حدقه به داخل سینوس ،ممکن است چشم گود بیفتد .

احتمال بیحسى پلک ، گونه، لب و دندان نیز به علت اسیب به عصب مربوطه وجود دارد . یکى از علایم شایع در شکستگى دو بینى است که مى تواند در نگاه روبرو ، بالا یا پایین رخ دهد . دوبینى مى تواند در اثر تورم ، فلج عضله و شایعتر از ان در اثر گیر افتادگى عضلات خارج چشمى داخل شکستگى باشد . این امر در تعیین برنامه درمانى نقش مهمى دارد.در نهایت تشخیص قطعى با انجام سى تى اسکن و دیدن قسمت شکسته مى باشد.

درمان شکستگی حدقه چشم

بسیارى از شکستگیهاى کوچک کاسه چشم نیاز به اقدام خاصى ندارند ولى در مواردى ،جراحى ضرورى است . زمان انجام جراحى برحسب شرایط بیمار مى تواند اورژانسى باشد یا تا دو هفته به تعویق بیفتد .در کودکان و گاها بالغینى که به علت گیرافتادن عضله دچار دوبینى شدید ، محدودیت حرکت چشم و حالت تهوع با سنکوپ قلبى مى شوند، جراحى اورژانس مى باشد و تاخیر در جراحى باعث دو بینى دائم مى شود .در سایر موارد جراحى مى تواند تا دو هفته به تاخیر بیفتد . در مجموع در شکستگیهاى بزرگ جراحى ضرورى است زیرا به علت ورود چربى حدقه به داخل سینوسها به مرور و طى چند ماه گود افتادگى چشم رخ مى دهد که اصلاح ان بسیار مشکل است

درمان شکستگی حدقه چشم با جراحی

جراحى باید توسط متخصص پلاستیک چشم صورت بگیرد که عوارض به حداقل برسد . برش مى تواند از پوست یا ملتحمه باشد که برش ملتحمه ارجح است. بافتهاى داخل سینوس باید به طور کامل خارج شود و سطح شکستگى توسط ایمپلنت پوشانده شود . جراحى تحت بیهوشى انجام مى شود.

صفحه اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

عوارض جراحی شکستگی حدقه چشم

- به عوارض باقى ماندن شکستگى اشاره شد ولى جراحى نیز خالى از عارضه نمى باشد.
- احتمال عفونت ، خونریزى ، تورم و کبودى وجود دارد .
- در برخى موارد على رغم جراحى مناسب باز هم درجاتى از گود افتادگى، به علت کاهش حجم چربى حدقه، طى چند ماه اول پس از جراحى رخ مى دهد که گاها نیاز - به جراحى بعدى خواهد داشت .
- یکى از عوارض شایع جراحى ایجاد دو بینى جدید و یا تشدید دوبینى قبلى است که به علت فلج گذراى عضله رخ مى دهد و اغلب طى سه ماه اول بهبود مى یابد هر چند ممکن است در موار نادرى ماندگار شده و نیاز به جراحى روى عضلات چشم داشته باشد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت ابرو و لیفت پیشانی، پی ار کی، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مجید اقتداریم [ 1402-11-30 ]
من سال 81از روی تراکتور به صورت به زمین خوردم واز همان وقت دچار دوبینی شده ام چشم راستم گود افتاده شکستکی کف چشم داشتم باصورت می خواستم بدانم قابل درمان هست لطفا جوابم بدهید برام مهمه

احسان زاهدی [ 1402-09-03 ]
۲۰سال پیش دریک تصادف ابرویم ضربه خوردوبالا وپایین وسمت راست دوبین است چشمم وهرچه دکتر میروم میگن چشمت سالم است

رئوف عرب [ 1402-07-03 ]
من بر اثر ضربه ایی که به کاسه چششم چند ماه پیش وارد شد دچار دوبینی شدم و هر ورز داره بدتر میشه راه درمانش چیه آقای دکتر ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟

جراحی لیفت ابرو اغلب خطوط اخم از بین می برد و موجب لیفت کل ابرو می‌شود (بر خلاف جراحی لیفت شقیقه که تنها یک سوم خارجی ابرو ها را لیفت می‌نماید) . اگرچه این روش به شما کمک می کند تا ابروهای بالاتر و زیباتری داشته باشید؛ اما پوست پلک را درگیر نمی کند و تاثیر مستقیم بر روی افتادگی پلک و فرم چشمها ندارد ... ادامه مطلب

علت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آنعلت جدا شدن و پارگی شبکیه چشم و درمان آن

زمانی که شبکیه چشم دچار پارگی شود به اصطلاح جدا شدگی شبکیه رخ می دهد. ... ادامه مطلب

منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟منظور از عیوب انکساری چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

عیوب انکساری چشم در دو دهه اخیر جز بیماری های رایج محسوب شده است که افراد در رنج ‌های سنی مختلف به آن دچار شده اند. ... ادامه مطلب

روش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستیروش نوین جراحی زیبایی پلک تحتانی بدون برش پوستی

جراحی زیبایی پلک پایین بدون برش یک روش انقلابی است که دنیای جراحی پلاستیک را تغییر داده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465