اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / گل مژه چگونه درمان میشود؟

گل مژه چگونه درمان میشود؟

مى توان گفت گل مژه يا ماشک يکى از شايعترين بيماريهاى پلک مى باشد . ضايعه به صورت مشخص با درد موضعى در يک ناحيه مشخص پلک شروع مى شود . ممکن است در اطراف ان بافت پلک متورم و قرمز شود .ضايعه، اغلب طى چند روز به صورت خودبخود يا با تخليه ترشحات، بهبود مى بابد .

به ندرت ممکن است ضايعه عفونى شده و باعث التهاب شديد پلک شود . از طرف ديگر گاهى ضايعه مزمن مى شود و به صورت توده سفت بدون دردى به نام شالازيون در مى ايد که مى تواند ماهها باقى بماند.به علل تشکيل اين ضايعات بپردازيم. در لبه پلکها غدد کوچکى به نام ميبومين وجود دارد که طى پلک زدن ،مقدارى چربى به داخل اشک ترشح مى کنند . اين چربى به مرطوب بودن سطح چشم کمک مى کند. گاهى به دلايل مختلف دهانه اين غدد مسدود مى شوند و چربى تخليه نمى شود . اغلب علت انسداد مشخص نيست و با افزايش سن اين روند شايعتر مى گردد . در چنين حالتى چربى تخليه نمى شود و داخل پلک تجمع پيدا مى کند .

به دنبال تجمع چربى يک پاسخ التهابى شروع مى شود که باعث درد و قرمزى پلک مى شود . اين حالت عفونى نيست و نياز به انتى بيوتيک ندارد هر چند گاهى به صورت ثانويه عفونى مى شود که باعث التهاب شديد پلک مى گردد.التهاب ،با باز شدن ضايعه به سمت ملتحمه يا پوست و تخليه ان يا با جذب چربى توسط سلولهاى التهابى ارام مى شود . گاهى التهاب فروکش مى کند ولى ديواره اى دور چربى تشکيل مى شود و حالت کيست مزمن پيدا مى کند که به اين حالت شالازيون گفته مى شود.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

درمان گل مژه

گل مژه ضايعه خوش خيمى است و در حالت حاد، معمولا کمپرس گرم کافى است و داروى خاصى نياز نيست . در صرت بروز عفونت ثانويه انتى بيوتيک لازم مى شود . اگر شالازيون ايجاد شد به مدت يک تا دو ماه ، يک تا چهار بار در روز بايد کمپرس گرم انجام داد و لبه پلک و روى ضايعه را ماساژ داد تا بهبود يابد. گاهى ضايعه مزمن و عود کننده است . اين حالت نشانگر التهاب مزمن لبه پلک و بيمارى غدد ميبومين است . در اين حالت علاوه بر ماساژ و کمپرس گرم مکرر براى چند ماه ، لازم اين روزانه لبه پلکهابا شامپوى مخصوص شستشو داده شود تا ترشح چربى به حالت نرمال برسد.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

همزمان ممکن است ازداروهايى مثل تتراسايکلين يا داکسى سايکلين که ترشح چربى راتنظيم مى کنند استفاده شود ( يک تا دوماه ) . روغن ماهى نيز به دليل دارا بودن امگا مى تواند مفيد باشد .در مواد شالازيونهاى مقاوم به درمان ، لازم است با عمل جراحى داخل کيست تخليه شود . البته بايد توجه داشت که گاها ضايعه به تمام اقدامات مقاوم است و احتمال عود را نيزهمواره بايد در نظر داشت .

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت ابرو و لیفت پیشانی، پی ار کی، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زینب ستاری [ 1402-06-22 ]
سلام . بالای پلک چشم من گل مژه در امده خیلی درد خارش دارم ولی پماد نرم کننده استفاده کردم بهتر نمیشه نمیدونم چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟افتادگى پلک يا بلفارو پتوز چه عوارضی دارد و چگونه درمان میشود؟

جراحى افتادگی پلک یا پتوز به تبحر فراوان نیازداشته و صرفا توسط جراح چشم بايد انجام گيرد. با اينهمه نتايج ان به صورت پاسخ عالى ( در فاصله نيم ميلى متر از پلک مقابل) يا مناسب (در فاصله يک ميلى متر از پلک مقابل ) کاملا وابسته به عملکرد عضله است و همواره به صورت درصد، قابل بيان است ... ادامه مطلب

عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟لازک یا لیزیک، کدام بهتر است؟

عمل جراحی چشم به وسیله ی لیزر، به فرایندی گفته می شود که با یک پرتوی متمرکز نور معروف به لیزر، لایه شفاف چشم برای داشتن یک دید بهتر تغییر داده می شود ... ادامه مطلب

جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟جراحی پی آر کی و عمل لازک چه تفاوتهایی با هم دارند؟

لازک و پی آر کی دو نوع عمل جراحی برای اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب میشوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465