اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / كاربرد بوتاكس در جوانسازى صورت

كاربرد بوتاكس در جوانسازى صورت

یکى از اولین تغییراتى که در اثر افزایش سن رخ مى دهد ، ایجاد چینهاى پوستى هنگام حرکات عضلات صورت است. این چینها از اواخر دهه سوم بارزتر مى شوند . به طور مشخص این چینها در نواحى از صورت ایجاد مى شوند که عضلات بیشترین حرکات را دارند یعنى جایی در اطراف چشمها !چینهاى پیشانى، خط اخم ، چینهاى اطراف چشم و گاها کناره بینى سردسته این گروه مى باشند .این چینها عمود بر جهت انقباض عضلات زیر پوستى ان ناحیه رخ مى دهند.

در ابتدا سطحى بوده و صرفا هنگام حرکت عضله مثلا موقع اخم کردن یا خندیدن مشهود مى باشند که در این حالت، چینها دینامیک نام دارند.به مرور و با انقباضات طولانى تر عضلات ،ماهیت شیارهاى پوستى عوض مى شود ،یعنى در حالت استراحت و بدون انقباض عضلات هم ، چینهاى پوستى ،مثلا در ناحیه پیشانى مشهود بوده که با حرکت عضله عمق انها بیشتر مى شود.به این حالت چینهاى استاتیک یا پایدار گفته مى شود.

یکی از روشهای جوانسازی اطراف چشم تزریق بوتاکس است که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

درمان چین و چروک پوست با بوتاکس

با توجه به مطالب گفته شده به نظر مى رسد اگر با ماده اى بتوانیم جلوى انقباض عضله را بگیریم یا به عبارتى ان را فلج کنیم ، مشکل برطرف شود. لازم است ماده فوق کم عارضه بوده و قابلیت برگشت پذیرى داشته باشد . این ماده سمى به نام بوتولینوم مى باشد . این سم توسط نوعى باکترى تولید شده و انواع مختلفى دارد. سمى حساس به گرما بوده که در غذاهاى کنسرو شده نیز یافت مى شود و مى تواند باعث فلج تنفسى و مرگ شود ( علت توصیه به جوشاندن کنسرو) .

بوتولینوم یت بوتاکس با انسداد پایانه هاى عصبى روى عضله، باعث فلج عضله مى شود که این امر تا زمان تشکیل پایانه هاى جدید ، یعنى حدود سه ماه به طول مى انجامد و سپس اثر سم از بین مى رود. در ابتدا ماده مذکور با اهداف زیبایی به کار گرفته نشد ،ولى بعدها اثرات عالى ان در جوانسازى صورت کشف شد و روشهاى مختلفى جهت ترریق معرفى شد که با اقبال بسیار خوبى در سطح جهان مواجه شد.

شرکت الرگان در امریکا براى نخستین بار این ماده را با نام تجارى بوتاکس عرضه نمود که همچنان عموم مردم ، دارو را به همین نام مى شناسند، در صورتیکه بوتاکس در کشور ما موجود نیست. بعدها شرکتهاى دارویی دیگرى نیز اقدام به تولید دارو با نامهاى تجارى مختلف کردند که برخى از انها از جمله دیسپورت در بازار دارویی ایران موجود مى باشند.

چه زمانى براى شروع تزریق مناسب است ؟

همانطور که ذکر شد ، شیارهاى دینامیک از اواخر دهه سوم نمایان مى شوند و به تدریج ،طى یک دهه بعد به سمت استاتیک شدن پیش مى روند. بهترین پاسخ به بوتولینوم زمانى است که چینهاى پوستى دینامیک هستند . در این حالت تقریبا به طور کامل محو مى شوند . زمانى که شیارها استاتیک مى شوند ، دیگر با تزریق بوتولینوم به طور کامل حذف نمى شوند و ممکن است در برخى از محلها تزریق همزمان ژل کمک کننده باشد.

بنابراین بهتر است تزریقات از اواخر دهه سوم اغاز شده و هر سه تا چهار ماه تکرار شوند. تزریق مکرر، باعث جلوگیرى از عمیقتر شدن شیارهاى صورت مى شود و باعث مى شود در طولانى مدت ، چهره جوانترى براى فرد حفظ گردد. تزریقات بوتولینوم در اصل ، برطرف کننده مشکلات قسمت فوقانى صورت ( پیشانى، خط اخم و اطراف چشم ) هستند و در قسمت تحتانى صورت ،تزریق حجم دهنده ها انتخاب اصلى مى باشد ،هر چند بوتولینوم نیز جهت پاره اى از مسائل کاربرد دارد.

تزریقات علاوه بر رفع چینهاى پوستى مى تواند باعث تغییر موقعیت ابرو و بالا بردن دم ابرو و بازتر شدن ظاهر چشمها نیاز بشوند. جهت تزریق ،اطلاعات کافى از اناتومى و عملکرد عضلات و مهارت و تجربه کافى مورد نیاز مى باشد.گاها تزریق بوتولینوم مى تواند با سایر روشهاى جوانسازى صورت مانند تزریق حجم دهنده ها همراه گردد.

عضلات صورت به نسبتى یکسان به بوتولینوم پاسخ نشان نمى دهند. برخى عضلات مانند عضله پیشانى مدت طولانیترى ، فلج باقى مى مانند و حتى پس از چند تزریق ، عضله به حالت تقریبا پایدارى ،ضعیف و دچار کاهش حجم مى شود. برخى عضلات مانند عضلات اخم ،حجم داروى بیشترى نیاز داشته و ممکن است زودتر از سایر عضلات به حالت اولیه برگردند.

عوارض تزریق بوتاکس

در مورد عوارض به چند مساله باید توجه نمود.نکته اول تزریق داروى مناسب است . متاسفانه در حال حاضر، ایران پیشتاز استفاده از بوتولینوم غیر استاندارد عمدتا چینى است که هیچ نظارتى بر نحوه اماده سازى و میزان دارو در هر ویال و میزان انتشار دارو وجود ندارد . این داروها باعث واکنشهاى حساسیتى، تورم و التهاب پوستى، انتشار بیش از حد و افتادگى پلک، ابرو ،دو بینى وافتادگى گوشه لب مى شوند.

عوارض درازمدت این گروه نامعلوم است.بنابراین بهتر است افراد کاندید تزریق ،راجع به داروهاى تایید شده توسط وزارت بهداشت اطلاع کافى داشته باشند و پزشکان نیز از تزریق این مواد اجتناب نمایند.برخى عوارض ،مثل افتادگى پلک و دوبینى مى تواند با داروهاى استاندارد نیز رخ دهد که به تدریج و با افزایش تجربه پزشک این عوارض کمتر مى شود .

با توجه به عوارض چشمى ، بهتر است تزریق در این ناحیه توسط متخصص اشنا به حیطه کارى چشم و اطراف ان انجام شود.گاها دارو تاثیر کافى ندارد یا اثر ان خیلى زود محو مى شود که مى تواند به علت رقیق کردن بیش از حد دارو ، اختلال در زنجیره سرد (دارو باید داخل یخچال و در شرایط خاص نگهدارى شود) یا داروى تاریخ گذشته باشد.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

البته برخى برندهاى تصویب شده نیز تاثیر کوتاهترى دارند.در مجموع مى توان گفت تمام افراد جامعه از اواخر دهه سوم کاندید تزریق بوتاکس مى باشند و تزریقات طى طولانى مدت باعث جوانتر ماندن صورت و به تاخیر افتادن روند پیرى قسمت فوقانى صورت مى گردد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك فوقانى و تحتانى جهت رفع پف الودگى پلكها ، ليفت ابرو و لیفت پیشانی، پی ار کی، تزريق بوتاكس و ژل، درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگي هاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ندا حقیقی [ 1402-06-15 ]
هزینه بوتاکس کل صورت رو میشه لطف کنید بگید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟عوارض جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای چیست؟

جراحی کانتوپلاستی یا چشم گربه ای نوعی از جراحی است که در طی آن عضلات و رباط‌های حمایتی پلک در گوشه‌ی چشم جراحی شده و سفت می‌شوند. این جراحی که همراه با تغییر شکل چشم است نباید با جراحی کانتوپکسی اشتباه گرفته شود. در جراحی کانتوپکسی تغییر شکلی در چشم ایجاد نمی‌شود ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟درد بعد از جراحی بلفاروپلاستی چقدر است؟

جراحی بلفاروپلاستی می تواند نقش مهمی در هماهنگی صورت و از بین بردن آثار پیری بر چشم داشته باشد. این جراحی برای از بین بردن پف و افتادگی پلک موثر است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465