رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عیوب بینایی چشم / بهترین درمان دوربینی چشم چیست؟

بهترین درمان دوربینی چشم چیست؟

دوربینی یکی از اختلالات مربوط به چشم است که در طی آن فرد توانایی بهتری برای دیدن اشیا دور دست نسبت به اشیاء نزدیک‌تر دارد. در این حالت، زمان ایجاد تصویر شفاف از جسم دور، نسبت به جسم نزدیک، کمتر است و چشم توانایی مناسبی در تمرکز بر روی جسم نزدیک ندارد. در صورتی که دوربینی حاد باشد می‌تواند باعث دید تار تمامی اجسام، چه دور و چه نزدیک شود. دوربینی زمانی ایجاد می‌شود که چشم توانایی خود جهت خم‌کردن مناسب نور را از دست بدهد.

در حالت طبیعی، نور ابتدا به قرنیه برخورد می‌کند و کمی خم می‌شود، سپس توسط عدسی چشم خمیدگی بیشتری را تجربه می‌کند و در نهایت به شبکیه برخورد می‌کند. شبکیه پیام عصبی تولید کرده و به مغز انتقال می‌دهد که در نهایت به بینایی منجر می‌شود. در صورتی که اختلالی در هر یک از اجزای مسیر شکستگی نور ایجاد شود، نور در شبکیه به درستی متمرکز نمی‌شود، در نتیجه تصویر ایجادشده نیز دچار مشکل خواهدبود.

در حالت دوربینی یا ساختار کره‌ی چشم کوچک است، یا سطح قرنیه بیش از حد طبیعی صاف و مسطح است و یا عدسی چشم پیر شده‌است و توان متمرکز‌کردن نور را ندارد. در تمامی این حالات اگر تصویر اجسام نزدیک‌تر، در پشت شبکیه متمرکز شود، تصویر تار از جسم ایجاد شده و مشاهده‌ی آن‌ها با اختلال مواجه می‌شود.

جراحی های انکساری برای درمان دوربینی، از جمله اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست، انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

درمان دوربینی:

روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود وضعیت دوربینی چشم وجود دارند. از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دوربینی با استفاده از عینک: می‌توان گفت که متداول‌ترین روش‌ تصحیح دوربینی چشم، استفاده از عینک با لنزهای مخصوص است. در عینک‌های مخصوص دوربینی، لنز یا عدسی عینک به گونه‌ای ساخته می‌شود که بتواند نور را به جای تمرکز بر پشت شبکیه، بر روی شبکیه متمرکز کند. اینکه لنز استفاده‌شده چه حالتی داشته‌باشد و چه مدت استفاده شود بستگی به وضعیت و شدت دوربینی چشم دارد. لنزهای استفاده‌شده در گذشته از جنس شیشه بودند اما امروزه لنزهای پلاستیکی جایگزین آن‌ها شده‌اند که علاوه بر سبک‌بودن، قابلیت اضافه‌کردن لایه‌های محافظت‌کننده در مقابل اشعه‌های مضر خورشید را دارند. در عین حال لنزهای پلاستیکی معمولا زودتر از لنزهای شیشه‌ای دچار خش‌افتادگی می‌شوند.

درمان دوربینی چشم

درمان دوربینی با استفاده از لنزهای تماسی:

اگرچه عینک ساده‌ترین راه درمان دوربینی است اما برخی از افراد تمایلی به استفاده از عینک به دلیل تاثیر آن بر زیبایی یا دشواری همراه‌داشتن مداوم آن ندارند. در این صورت احتمالا لنزهای تماسی گزینه‌ی بعدی برای این دسته افراد خواهدبود. لنزهای تماسی مکانیسم عملکردی یکسانی با عینک‌ها دارند با این تفاوت که اندازه‌ی کوچک‌تری داشته و بصورت مستقیم با سطح کره‌ی چشم تماس پیدا می‌کنند. انتخاب نوع مناسب لنزهای تماسی باید با مشورت با پزشک متخصص صورت بگیرد. در انتخاب نوع لنز تماسی فاکتورهای گوناگونی تاثیرگذار هستند که از جمله‌ی آنها می‌‍‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدت زمان استفاده در طول روز: بسته به اینکه در طول روز چند ساعت به استفاده از لنز تماسی نیاز است انواع مختلفی از لنزها را می‌توان انتخاب کرد. برخی لنزها را می‌توان برای مدت زمان چند روز به طور مداوم استفاده کرد و برخی نیز تنها یک روز بطور پیوسته قابلیت استفاده دارند. همچنین برخی از لنزها قابلیت استفاده در هنگام خواب را نیز دارند در حالی که برخی از این ویژگی برخوردار نیستند.

لنزهای سخت و لنزهای نرم: هر کدام از این نوع لنزها نیاز خاصی را برطرف می‌کنند. لنزهای نرم راحتی بیشتری فراهم می‌کنند و استفاده از آنها نیز راحت‌تر است. در عین حال لنزهای سخت مقاومت بیشتری نسبت به تجمع مواد زائد داشته و معمولا دقت بیشتری در بینایی را فراهم می‌کنند. انتخاب هر نوع لنز برای درمان دوربینی بسته به سلیقه‌ی فرد و نیاز و تشخیص پزشک صورت می‌گیرد.

نیاز فرد بر اساس سایر مشکلات بینایی: یک لنز تماسی می‌تواند علاوه بر درمان دوربینی، برای درمان سایر مشکلات بینایی بصورت همزمان استفاده شود. در این زمینه بهترین راه، استفاده از نظرات پزشک متخصص بر اساس وضعیت بینایی فرد است.

اگرچه بصورت کلی لنزهای تماسی گزینه‌ی مطمئن و تقریبا بی‌عارضه‌ای هستند اما در برخی از افراد دوربین در صورتی که موجب خشکی چشم، ایجاد حساسیت و نیز عفونت‌های مکرر شوند نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

جراحی‌های انکساری برای درمان دوربینی:

انواع مختلفی از جراحی‌های انکساری وجود دارند که می‌توانند به بهبود وضعیت دوربینی چشم کمک کنند. روش جراحی لیزیک (LASIK) یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به درمان دوربینی چشم کمک کند. در این روش جراحی، با استفاده از لیزر به ترمیم بدشکلی قرنیه پرداخته می‌شود و با ترمیم بدشکلی، نور به درستی بر روی شبکیه متمرکز می‌شود. روش جراحی دیگری که برای درمان دوربینی وجود دارد روش پی-آر-کی (PRK) است. این روش نیز مانند روش لیزیک از پرتو لیزری برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کند و می‌تواند موجب بهبود وضعیت دوربینی گردد. تفاوت این دو روش در فرایند جراحی است. در روش لیزیک ابتدا یک فلپ کوچک در سطح قرنیه ایجاد می‌شود و پس از جراحی به محل خود بازگردانده می‌شود اما در روش پی-آر-کی فلپ ایجاد نمی‌شود.

در نهایت باید توجه داشت که دوربینی بجز با روش جراحی از بین نمی‌رود. حتی با استفاده از جراحی نیز ممکن است وضعیت دوربینی چشم پس از مدتی دوباره بازگردد. استفاده از عینک و لنز تماسی نیز می‌تواند دید مناسبی در اختیار فرد قرار دهد اما تاثیری بر ساختار چشم ندارند. همچنین افرادی که از عینک یا لنز تماسی استفاده می‌کنند نیز ممکن است دچار تاری دید پس از چند سال شوند. لازم است تا برای بررسی وضعیت دوربینی چشم، وضعیت چشم بصورت منظم توسط چشم‌پزشک معاینه و بررسی شود و روش‌های درمانی مختلف بر اساس نیاز و وضعیت بیمار و زیر نظر پزشک متخصص پیگیری شوند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی چشم ممکن است از روشهایی مانند تزریق ژل یا فیلر و تزریق چربی، و در مواردی هم تزریق بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می‌تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :متین باطنی [ 1402-07-15 ]
سلام آقای دکتر دو عمل چشم نزدیک و دور را با هم می شود عمل کرد یا نه خیلی ممنون میشم جواب بدهید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستیتفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی دو نوع از جراحی هستند که اگرچه هر دو بر روی چشم و بافت‌های مرتبط با آن انجام می‌شوند اما اهداف و تاثیرات متفاوتی دارند. در این مطلب به معرفی هر کدام از این جراحی‌ها پرداخته و کاربرد و تفاوت هر کدام با دیگری را بیان خواهیم کرد ... ادامه مطلب

جابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایینجابجایی چربی در جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین یکی از جراحی های زیبایی است که به صورت سرپایی بر روی پلک پایین (تحتانی) انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟آیا جراحی لیفت ابرو در دسته جراحی های سرپایی قرار میگیرد؟

جراحی لیفت ابرو از متداول ترین و مؤثرترین روش های زیبایی صورت محسوب می شود که کاملاً ایمن و بی خطر محسوب می شود. ... ادامه مطلب

فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)فیکس کردن غده اشکی در جراحی پف پلک بالا (بلفاروپلاستی)

برای بهبود افتادگی غدد اشکی در جراحی بلفارپلاستی، معمولا جراحی به این صورت انجام می‌شود که ابتدا برشی در پلک بالایی ایجاد می‌شود. سپس غدد اشکی جابجاشده که به دلیل تفاوت رنگ خود با بافت چربی اطراف قابل تشخیص هستند دوباره به جایگاه خود که حفره‌ای در استخوان اطراف کاسه‌ی چشم است منتقل می‌شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465