رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / عیوب بینایی چشم / دو بینی چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

دو بینی چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

هرگاه فردی به یک شی منفرد نگاه کند و آن را بصورت دو شی مستقل ببیند یا در کنار آن هاله یا سایه‌هایی از تصویر شی مشاهده کند در این حالت فرد دچار دوبینی یا دیپلوپی است. تصویر اضافی ممکن است در هر سمتی ایجاد شود. در حالت طبیعی، زمانی که به یک شی نگاه می‌کنیم تصویر آن در هر دو چشم بر روی یک نقطه‌ی مشابه بر روی شبکیه‌ی هر دو چشم می‌افتد و مغز برای ایجاد تصویر، تصویر ایجادشده بر روی هر دو چشم را روی هم می‌اندازد و یک تصویر ایجاد می‌کند.

در صورتی که به هر دلیلی تصویر ایجادشده در چشم‌ها در نواحی متناظر هم بر روی شبکیه‌ی دو چشم نیفتد، تصویر ایجادشده در مغز نیز روی هم نمی‌افتد بنابراین از یک شی، دو تصویر ایجاد و درک می‌شود. دوبینی معمولا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما گاهی نیز تنها در یک چشم ایجاد شده و چشم دیگر سالم است. دوبینی زمانی که تنها یک چشم را درگیر کند، دوبینی تک چشمی و زمانی که هر دو چشم را درگیر کند دوبینی دوچشمی نام دارد. نحوه‌ی تشخیص این دو نیز می‌تواند توسط یک آزمایش ساده صورت بگیرد، به این صورت که هنگامی که فرد دچار دوبینی می‌شود، به ترتیب چشم‌ها را یکی‌یکی می‌پوشاند.

در صورتی که دوبینی با پوشاندن هر دو چشم (بصورت یکی‌یکی) از بین برود، دوبینی دوچشمی است و در صورتی که دوبینی تنها با پوشاندن یک چشم از بین برود و پوشاندن یک چشم دیگر تاثیری در وضعیت دوبینی ایجاد نکند، دوبینی از نوع تک‌چشمی است. اهمیت تشخیص نوع دوبینی این است که روش درمانی و نتایج آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین لازم است تا برای انتخاب رو درمانی مناسب، تشخیص نوع و دلایل ایجاد دوبینی به درستی صورت بگیرد.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

دوبینی تک‌چشمی:

این نوع دوبینی که از نوع دیگر آن کمتر بروز می‌کند زمانی ایجاد می‌شود که تنها یک چشم در ایجاد دوبینی دخیل باشد. معمولا در این حالت، تصویر ایجادشده توسط یکی از چشم‌ها شفاف و واضح و تصویر ایجادشده توسط چشم دیگر دارای هاله و غیرشفاف خواهدبود. اصلی‌ترین دلایل ایجاد این حالت شامل موارد زیر هستند:

دو بینی چیست

دوبینی دوچشمی:

علت وجود این نوع دوبینی ناهماهنگی دو چشم در ایجاد تصکیر منفرد است. معمولا در این‌حالت تصویر ایجادشده توسط هر دو چشم بصورت منفرد، شفاف و واضح است اما زمانی که هر دو چشم باهم باز باشند تصویر یک شی دوتا دیده می‌شود. اصلی‌ترین دلایل ایجاد این نوع دوبینی شامل موارد زیر هستند:

درمان دوبینی:

همانگونه که اشاره گردید، برای اینکه روش درمانی مناسبی انتخاب شده و بکار گرفته‌شود لازم است تا تشخیص نوع و علت ایجاد دوبینی به درستی صورت بگیرد. باید توجه داشت که گرچه تشخیص نوع دوبینی کاری ساده است اما تشخیص علت ایجاد آن دشوار است و نیاز به بررسی پزشک متخصص دارد. گاهی علت ایجاد دوبینی، عارضه‌ی مستقلی است که با رفع آن، دوبینی نیز از بین می‌رود. روش‌های درمانی مرسوم برای دوبینی دوچشمی شامل موارد زیر هستند:

لنزهای تصحیح‌کننده:

برخی عینک‌ها با عدسی‌های مخصوص وجود دارند که بر روی آنها ساختارهای منشوری وجود دارد. این عدسی‌ها باعث می‌شوند تا نور قبل از ورود به چشم، خمیده شود و این شکست نور باعث می‌شود تا در ناحیه‌ی مناسبی بر روی شبکیه بیفتد. لنزهای تصحیح‌کننده معمولا برای موارد زیر دارای نتایج مثبت هستند و به کار می‌روند:

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

انسداد مسیر بینایی با کاور چشمی:

این روش برای دوبینی تک چشمی به کار می‌رود و در طی آن از یک کاور یا پوشش بر روی یک چشم استفاده می‌شود تا بینایی چشم سالم را مسدود کنند. این روش درمانی روشی طولانی‌مدت نیست و تا زمانی به کار می‌رود که دوبینی مدیریت شود تا روش درمانی دائمی برای دوبینی چشم فرد پیدا شود. در طی این روش درمانی، ممکن است هر 2 تا 3 ماه نیاز به بررسی چشم توسط پزشک متخصص وجود داشته‌باشد. بهبود بیماری به تدریج در طی چند هفته قابل احساس خواهدبود اما بهبود کامل چشم بیشتر طول می‌کشد.

ورزش‌های مخصوص چشم:

این روش درمانی معمولا زمانی استفاده می‌شود که علت ایجاد دوبینی، ضعف یا کشیدگی در عضلات چشم باشد. با پیروی از روش‌های پیشنهادی پزشک برای ورزش چشم‌ها به تدریج وضعیت دوبینی بهبود می‌یابد.

جراحی:

در صورتی که روش‌های غیرتهاجمی بیان‌شده تاثیری در بهبود وضعیت دوبینی نداشته‌باشند جراحی پیشنهاد می‌شود. روش‌های جراحی بر اساس نوع مشکل موجود، متفاوت خواهندبود. در صورتی که فرد به استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی) مبتلا باشد با استفاده از جراحی می‌توان عضلات اطراف چشم را ترمیم کرده و عملکرد صحیح آنها را به دست آورد. این روش جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در صورتی که علت ایجاد دوبینی، آب مروارید باشد در این حالت جراحی علاوه بر درمان آب مروارید باید بتواند دوبینی را بنز ترمیم کند.

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم، با آشنایی به جزييات آناتومى و عملكردى پلکها، عمل هایی مانند لیزیک را با تکیه بر مهارت و دانش خود، با بهترین نتایج ارائه می‌نمایند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ستاری [ 1402-07-15 ]
من با چشم چپم اشیاء دور تار میبینم ولی با چشم راستم اونارو واضح میبینم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی چگونه انجام میشود؟

جراحی لیفت ابرو اغلب خطوط اخم از بین می برد و موجب لیفت کل ابرو می‌شود (بر خلاف جراحی لیفت شقیقه که تنها یک سوم خارجی ابرو ها را لیفت می‌نماید) . اگرچه این روش به شما کمک می کند تا ابروهای بالاتر و زیباتری داشته باشید؛ اما پوست پلک را درگیر نمی کند و تاثیر مستقیم بر روی افتادگی پلک و فرم چشمها ندارد ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

آیا بیماران مبتلا به فشار چشم می توانند جراحی زیبایی پلک انجام دهند؟آیا بیماران مبتلا به فشار چشم می توانند جراحی زیبایی پلک انجام دهند؟

در صورتی که فشار چشم فرد از حالت طبیعی خارج شده و بیشتر از 21 میلی متر جیوه شود، به آن فشار چشم بالا می گویند. ... ادامه مطلب

تاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بیناییتاثیر مستقیم افتادگی پلک فوقانی در بینایی

افتادگی پلک یا پتوز به وضعیتی گفته می شود که پلک بالایی به سمت پایین افتاده باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465