اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحى زيبايي و پلاستيك / جراحی کانتوپلاستی چیست و چگونه انجام میشود؟

جراحی کانتوپلاستی چیست و چگونه انجام میشود؟

کانتوپلاستی در معنای کلی به دستکاری زاویه چشم گفته می‌شود. زاویه داخلی و زاویه خارجی چشم کانتوس نامیده می‌شود. کانتو پلاستی یعنی ایجاد بازسازی و تغییراتی در این محدود.

روشهای جراحی تغییر زاویه چشم

1. اپیکانتوپلاستی یا جراحی چشم آسیای شرقی

در سمت داخلی چشم با توجه به وجود مجاری اشکلی، دستکاری خاصی روی کانتوس امکان پذیر نمی‌باشد؛ و بیشتر، در افرادی که فرم چشم آسیای شرقی دارند؛ یعنی یک فولد یا چین پوستی اضافه در قسمت کانتوس داخلی و کناره بینی آنها وجود دارد؛ تحت عملی به نام اپیکانتوپلاستی که یکی از زیر مجموعه های کانتو است؛ قرار می‌گیرند.
این عمل باعث می‌شود چین آسیای شرقی چشم آنها حذف شده یا کاهش یابد. حدف یا کاهش چین آسیای شرقی موجب می‌‌گردد؛ چشم در ظاهر با فرم درشت تری، در سمت داخل دیده شود.

انواع جراحی های زیبایی و درمانی چشم، از جمله کانتوپلاستی جزو اقداماتی هستند که توسط دکتر بهرام اشراقی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم، با مهارت بالا و بکارگیری تکنیک درست انجام می‌شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت از مطب تهران با شماره های 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره 03136205114 تماس حاصل فرمایید.

2.کانتوپلاستی

کانتوپلاستی در سمت خارجی رواج بیشتری نسبت به کانتوپلاستی در قسمت داخلی چشم دارد و عمل شایع تری می‌باشد. جراحی کانتوپلاستی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از :

کانتوپلاستی با اهداف درمانی : همانطور که گفته شد کانتوپلاستی به معنای دستکاری و بازسازی کانتوس است که بازسازی کانتوس ممکن است به علل متفاوتی انجام شود و اغلب با اهداف درمانی صورت می‌پذیرد. در ادامه به برخی از دلایل انجام کانتوپلاستی درمانی آنها اشاره خواهد شد :

علل انجام جراحی کانتوپلاستی با اهداف درمانی

جراحی کانتوپلاستی

کانتوپلاستی زیبایی :

کانتوپلاستی یا دستکاری کانتوس، الزاماً برای همه نژادها مناسب نیستند. یکی از انواع کانتوپلاستی زیبایی روشی است که در کانتوس خارجی برای درشت کردن چشم انجام می‌شود. این روش که تکنیک های مختلفی دارد؛ بیشتر برای افرادی که در واقع فرم چشم آسیای شرقی دارند و فاصله کانتوس آنها تا استخوان خارجی حدقه زیاد است؛ مناسب می‌باشد. این افراد میتوانند با این عمل، کانتوس را بازتر کنند که به بازتر شدن شکاف عرضی چشم می‌انجامد. لازم به ذکر است این روش در نژاد ما روش مورد تاییدی نیست و اغلب با عوارضی همراه است که عبارتند از :

بنابراین آنچه که به عنوان کانتوپلاستی یا درشت کردن چشم در نژاد ایرانی مطرح است؛ روش مناسبی برای این افراد، که اغلب شکاف عرضی نرمالی در پلک خود دارند؛ نمی‌باشد و معمولا فاصله مناسبی بین زاویه خارجی کانتوس و استخوان برای این عمل در این افراد وجود ندارد.

درباره کانتوپلاستی، جراحی چشم گربه ای یا چشم روباهی و چشم آسیای شرقی بیشتر بدانید ...

کانتوپلاستی جابجایی کانتوس

کانتوپلاستی جابجایی کانتوس به معنای تغییر محل لبه خارجی کانتوس است. در حالت عادی و به طور معمول زاویه خارجی چشم نسبت به زاویه داخلی حدود 2 میلیمتر بالاتر است. تعدادی از افراد هستند که به طور مادرزادی زاویه خارجی چشم آنها در محل پایین تری قرار دارد. یعنی کناره خارجی چشم به سمت پایین متمایل است و به این دلیل چهره آنها افسرده و غمگین به نظر می‌رسد که به آنها آنتی مونگولویید گفته می‌شود. همچنین در صورتی که کانتوس خارجی نسبت به کانتوس داخلی بیش از 2 میلیمتر پایین تر باشد؛ به آنها مونگولویید اسلنت گفته می‌شود.

متخصص جراحی پلاستیک چشم برای این افراد می‌تواند لیگامان های کانتوس را به طور کامل از استخوان جدا کند و کل لیگامان ها را به مکان بالاتری جابجا نماید. این عمل موجب می‌گردد زاویه خارجی چشم کمی بالاتر رود. با این وجود، جراحی جابجایی کانتوس عمل پیچیده‌ای است و به دلیل درگیری کلی لیگامان ها و امکان چسبندگی ، همچنین اسکاری که در محل جراحی باقی می‌ماند؛ نیاز به انتخاب دقیق و درست افراد مناسب برای این عمل دارد.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

کانتوپلاستی چشم گربه ای یا چشم روباهی

کانتوپلاستی دیگری که امروزه طرفداران زیادی هم دارد؛ چشم گربه ای (Cat eyes) یا چشم روباهی (Fox eyes) است. در هر دو اصطلاح مفهوم این است که کانتوس خارجی چشم نسبت به کانتوس داخلی بیش از 2 میلیمتر بالاتر باشد. این جراحی نیز به سه روش زیر قابل انجام است :

روش اول جراحی چشم گربه ای یا چشم روباهی : در این روش نیز مانند کانتوپلاستی جابجایی کانتوس، که در بخش قبل توضیح داده شد؛ کانتوس خارجی برش خورده و با جابجایی، به مکان بالاتری انتقال می‌یابد.
عوارض این روش عبارتند از :

روش دوم جراحی چشم گربه ای : در این روش با انجام جراحی بلفاروپلاستی کانتوس خارجی به سمت بالاتر هدایت می‌شود. در انجام این جراحی با بکارگیری سوچر می‌توان بطور موقت حالت چشم گربه ای را ایجاد کرد.

روش سوم جراحی ایجاد چشم گربه ای : روش دیگری که برای ایجاد یک چشم گربه ای خفیف وجود دارد که پذیرفته شده و بدون ایجاد اسکار نیز می‌باشد؛ آزاد کردن بافتهای اطراف تاندون های کانتوس خارجی در حین لیفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو است. در واقع جراح در حین لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی، ‌می‌تواند تاندون ها را از برشی که داخل موها، از سمت شقیقه ایجاد شده است؛ آزاد کرده و پس از آزاد سازی تاندون ها، با ایجاد بخیه های مخصوصی که در سمت شقیقه، زیر جلد زده می‌شود؛ می‌تواند کناره خارجی چشم را به شکلی زیبا و خفیف به سمت بالا متمایل نماید؛ بدون آنکه تاندون های اصلی در لبه خارجی حریم حدقه کات شود.

امروزه اگر بخواهیم به یک روش پذیرفته شده و مورد تایید برای ایجاد چشم گربه ای اشاره نماییم؛ جراحی لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی مناسب ترین گزینه است که می‌تواند همراه با لیفت ابرو با کاهش خطوط اخم و پیشانی، بالا رفتن دم ابرو در حدی منطقی و متقارن با بخش های دیگر ابرو و بالا رفتن زاویه خارجی چشم همراه باشد.
با توجه به توضیحات مذکور، برای ایجاد چشم گربه ای با حداقل عوارض و نتایجی ایده آل، روش لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی، گزینه مناسب تری نسبت به کانتوپلاستی می‌باشد؛ هرچند که کانتوپلاستی مستقیم نیز می‌تواند با چنین نتایج همراه باشد.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم با دانش علمى و عملى، در زمينه جراحی های بلفارپلاستى پلك فوقانى، لیزیک و پی ار کی، همچنین تزريق بوتاكس و ژل، روشهای درمان افتادگى پلك، درمان انسداد مجرای اشکی اطفال و بيمارى تيروئيد چشمى، پذیرای مراجعین محترم مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :مهرناز ملکی [ 1402-07-15 ]
هزینه جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی چقدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپیمقایسه جراحی بلفاروپلاستی با روش غیر جراحی بلفارو با پلکسر یا پلاسما تراپی

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت می باشد که به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک های بالا یا پایین انجام می گیرد. ... ادامه مطلب

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیهجراحی بلفاروپلاستی پلک پایین بدون بخیه

بلفاروپلاستی پلک پایین یا جراحی پلک پایین بدون بخیه روشی نوین در جراحی پلک است که برای برطرف کردن پف زیر چشم یا کیسه‌های چربی زیر چشم مؤثر است. ... ادامه مطلب

پاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلکپاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلک

در این مطلب به سولاات رایج و شایعی که درباره جراحی پلک توسط کاربردان و مراجعه کنندگان پرسیده شده است پاسخ داده می شود. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465