اسلاید اصلی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / مروری بر بیماری های اربیت

مروری بر بیماری های اربیت

اربيت كه به اسم‌هاي كاسه‌ي چشم يا حدقه‌ي چشم نيز شناخته مي‌شود ساختار استخواني هرمي‌شكلي است كه چشم را در خود جاي مي‌دهد و خود از پیوستن 7 استخوان متفاوت تشکیل می‌شود. پایه‌ی ساختار هرمی اربیت چشم در مقابل صورت بوده و راس هرم به سمت درونی سر و دور از صورت کشیده شده‌است. این ساختار علاوه بر کره‌ی چشم، عضلاتی که مسئول حرکت چشم هستند، غدد اشکی، رگ‌های خونی و اعصاب مربوط به چشم و عضلات آن را نیز در جمجمه نگه می‌دارد. باقی فضای اربیت با صفحات چربی پر می‌شود که بعنوان ساختاری ضربه‌گیر عمل می‌کند و موجب حرکت راحت‌تر کره‌ی چشم می‌شود. با افزایش سن این صفحات چربی به تدریج كاهش يافته و چشم‌ها دچار تورفتگی می‌شوند که این شکل فرورفته‌ی چشم در سنین پیری قابل مشاهده است. اربیت چشم ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود شکستگى اربیت و تومورهای اربیت از جمله‌ی این مشکلات هستند.

جراحی برداشتن تومورهای اربیت چشم، یکی از اقدامات تخصصی است که توسط دکتر بهرام اشراقی، متخصص جراحى پلاستيك و ترميمى چشم صورت مى گیرد. لازم به ذکر است؛ تنها جراحان پلاستیک و ترمیمی چشم قادراند این عمل را به درستی انجام دهند. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

شکستگی اربیت چشم:

شکستگی اربیت به هرگونه شکستگی در استخوان‌های تشکیل‌دهنده‌ی کاسه‌ی چشم گفته می‌شود. معمول‌ترین دلیل این نوع آسیب‌ها ضربات فیزیکی سخت به اربیت هستند که باعث تروما و شکستگی این استخوان می‌شوند. همانگونه که اشاره شد، اربیت از پیوستن چندین استخوان مختلف به هم ساخته می‌شود و بنا به آسیب واردشده به هر استخوان می‌توان شکستگی اربیت چشم را نیز طبقه‌بندی کرد.

انواع شکستگی كاسه چشم:

  1. شکستگی لبه هاى خارجى اربیت (ريم اربيت ): در این حالت، آسیب واردشده به استخوان اربیت حاشیه‌ی بیرونی این استخوان را درگیر می‌کند. با توجه به اینکه این بخش از اربیت ساختار بسیار محکمی دارد، شکستگی این استخوان نیاز به نیروی زیادی دارد و معمولا در سوانح شدیدی مانند تصادفات رانندگی مشاهده می‌شود. معمولا این نوع آسیب با آسیب به عصبی بینایی و آسیب سایر بخش‌های صورت همراه است.
  2. شکستگی در استخوان‌های دیواره‌ی داخلى اربیت: این بخش از اربیت به دلیل اینکه ساختار نازکی دارد می‌تواند در اثر ضربه‌ی فیزیکی متوسطی دچار شکستگی شود. همچنین ممکن است شکستگی استخوان این بخش از اربیت ممکن است باعث شود عضلات چشم نتوانند کره‌ی چشم را به حرکت در بیاورند.
  3. شکستگی در ساختارهای کف اربیت: در این حالت، نیروی واردشده بر استخوان‌های جانبی اربیت به ساختارهای کف اربیت منتقل می‌شوند که باعث می‌شود تا این ساختارها به سمت داخل فرو بروند. این نوع آسیب می‌تواند عضلات و اعصاب چشم را نیز درگیر کند و از حرکت چشم و فعالیت طبیعی آن جلوگیری کند.

علائم شکستگی حدقه چشم:

علائم شکستگی اربیت چشم وابسته به این است که چه نوعی از شکستگی و با چه شدتی در استخوان اربیت ایجاد شده‌است. علائم معمول شکستگی اربیت یا حدقه‌ی چشم شامل موارد زیر است:

بیماری های اربیت یا حدقه چشم

درمان شکستگی اربیت یا حدقه چشم:

در اکثر موارد لازم نیست تا این شکستگی‌ها با جراحی‌های تهاجمی درمان شوند. در صورتی که شکستگی اربیت چشم، جزئی و کوچک باشد احتمالا روش درمانی پزشک استفاده از یخ بر روی موضع متورم خواهدبود تا علاوه بر کاهش تورم بافت، سرعت بهبود آن نیز افزایش یابد. گاهی نیز استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها توصیه می‌شود. در طول مدت ترمیم شکستی اربیت از دستکاری بینی وفين كردن خودداری شود.

عمل شکستگی اربیت چشم:

در صورتی که شکستگی اربیت چشم به حدی شدید باشد که از حرکت کره‌ی چشم جلوگیری کند، دید دوتایی ایجاد کند یا باعث جابجایی کره‌ی چشم نسبت به موضع صحیح خود در درون کاسه‌ی چشم شود از عمل شکستگی اربیت چشم برای بهبود وضعیت چشم استفاده خواهدشد. در بسیاری از موارد پزشک متخصص قبل از جراحی، مدت زمانی را به بررسی روند بهبود آسیب اربیت چشم خواهدپرداخت و با نتایج بررسی خود دست به جراحی خواهدبرد. کاهش بادکردگی‌های چشم می‌تواند نتایج جراحی را بهبود بخشد. همچنین در صورتی که علائم آسیب اربیت چشم پس از مدتی از بین برود ممکن است تشخیص پزشک این باشد ک نیازی به جراحی وجود ندارد.

تومور اربيت:

تومورها، توده‌های سلولی متراکم و تجمع‌یافته‌ای هستند که در اثر تکثیر نامناسب سلول‌ها ایجاد می‌‍شوند. تومور اربیت چشم به هر نوع توموری گفته می‌شود که در اربیت یا کاسه‌ی چشم قرار دارد. همانگونه که اشاره شد، ساختار اربیت به شکل هرم است که راس نازک هرم در قسمت‌ داخلی سر قرار دارد. عصب بینایی از ناحیه‌ی راس هرم (قسمت باریک ساختار اربیت) عبور می‌کند و در صورتی که حتی یک تومور کوچک در این ناحیه وجود داشته‌باشد می‌تواند علائم شدیدی ایجاد کند. تومورهای بزرگتر در اربیت چشم می‌توانند چشم را به سمت بیرون از کاسه‌ی چشم فشار دهند و مشکلات بینایی جدی برای فرد ایجاد نمایند.

تومورهای حدقه چشم ، می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. همچنین منشا این تومورها می‌تواند خود اربیت یا بافت‌های اطراف آن باشد و یا در اثر متاستاز، سلول‌های سرطانی از سایر نقاط بدن به اربیت برسند.

دلایل ایجاد تومور اربیت چشم:

تومور اربیت چشم ممکن است به دلیل سرطان در سایر نقاط بدن ایجاد شود. برای مثال ممکن است فردی به سرطان سینه، ریه یا پروستات مبتلا باشد و سلول‌های سرطانی از این اندام‌ها و توسط جریان خون به اربیت چشم انتقال یافته و موجب ایجاد تومور در این ناحیه شوند. سلول‌های سرطانی ناشی از سرطان پوست نیز ممکن است چنین رفتاری از خود نشان دهند. تومورهایی نیز در خود اربیت تشکیل می‌شوند که دلیل ایجاد آنها شناخته‌شده نیست اما عوامل سرطانزای معمول مانند اشعه‌های مضر، قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطانزا و ... ممکن است باعث ایجاد این نوع تومورها باشند.

علائم تومور حدقه چشم چیست؟

گاهی این تومورها علامت خاصی ندارند و با تصویربرداری حضور آنها تشخیص داده می‌شود. گاهی نیز با گذشت زمان علائم این تومورها به تدریج ظهور می‌کند. برای تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم‌بودن یک تومور، محل تشکیل، نوع علائم و سرعت رشد آن می‌تواند مفید باشد. از جمله علائم وجود تومور در اربیت چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باید به این نکته نیز توجه داشت که این علائم تنها مختص تومورهای اربیت نیستند و ممکن است به دلیل وجود مشکل دیگری در چشم ایجاد شوند. بنابراین تشخیص پزشک متخصص امری ضروری در انتخاب روش درمانی خواهدبود.

اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

درمان تومور اربیت :

بسته به وضعیت بیمار و تومور ممکن است روش‌های درمانی زیر به کار روند:

جراحان پلاستیک و ترمیمی چشم با آشنایی به جزييات آناتومى و عملكردى پلکها می‌توانند در روشهای جوانسازی پلک مانند بلفاروپلاستی پلک تحتانی ، بسیار موثر و مفید عمل نمایند.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



نظرات کاربران درباره این مطلب :طناز بهمنی [ 1402-07-15 ]
سلام آقای دکتر من به خاطر پرکاری تیرویید که دارم مشکل اربیت یا همون بیرون زدگی حدقه چشم رو دارم آیا با دارو درمان کمیشه یا باید حتما جراحی کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستیتفاوت اپی کانتوپلاستی و کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی روشهایی هستند که برای تغییر، تصحیح یا بهبود شکل و عملکرد چشم ها و پلک ها در رفع مشکلات ناشی از افزایش سن و عوامل دیگر مانند ژنتیک به کار می‌روند ... ادامه مطلب

پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟پروپتوز یا بیرون زدگی کره چشم چیست؟

برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی با عنوان پروپتوز نیز شناخته می شود که اصطلاحی پزشکی برای برجستگی یا بیرون زدگی کره چشم است. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟بلفاروپلاستی پلک شرقی چگونه است؟

بلفاروپلاستی پلک شرقی یکی از جراحی‌های زیبایی پلک چشم است که به دلیل تفاوت ساختاری بین پلک افراد متفاوت ابداع شده است. این جراحی در کشورهای شرق آسیا مانند کره‌ی جنوبی و تایوان طرفداران زیادی دارد و در سایر کشورها نیز بر اساس نیاز کاربردهایی پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این جراحی ابتدا بهتر اس ... ادامه مطلب

عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟عمل لوله گذاری مجرای اشکی چیست و چگونه انجام میشود؟

مجرای اشکی مسدود شده یا انسداد مجاری اشکی وضعیتی است که در آن مسیر تخلیه اشک در چشم به طور جزئی یا کامل مسدود و منجر به مشکل در تخلیه اشک می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465