رزرو نوبت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاى چشم / علائم اولیه پیرچشمی چیست؟

علائم اولیه پیرچشمی چیست؟

روند پير شدن تمام اعضاى بدن را در بر مى گيردو منجر به اختلال عملکرد اعضاى بدن مى شود . اين اثرات در اطراف چشمها نيز واضح است و اختلالات عملکردى متعددى را شامل مى شود مثل شل شدن پلکها، خشکتر شدن سطح چشمها ، ايجاد اب مرواريد ، تغييرات شبکيه ناشى از افزايش سن که منجر به افت ديد شديد مى شود . اما پيرچشمى جزو اولين تغييرات ناشى از افزايش سن مى باشد و حدود چهل سالگى رخ مى دهد .براى درک پيرچشمى ابتدا بايد مفهوم تطابق را بدانيم . چشم در حکم يک تلسکوپ است که داراى دو ذره بين محدب است .

يکى قرنيه که قدرت ثابتى دارد و يکى لنز چشم که قدرت متغيرى دارد و مى تواند نازکتر يا ضخيمتر شود ، درست شبيه دوربينهايى که در فيلمها در دست دريانوردان ديده ايم و فرد انتهاى لوله را جهت تغيير قدرت تلسکوپ مى چرخاند تا تصوير واضحترى از اشيايى در فواصل مختلف به دست اورد .براى ديدن اشيايى که دور هستند يعنى در فاصله شش مترى يا بيشتر قرار دارند ، لنز در حالت استراحت قرار دارد و فشارى به چشم نمى ايد . وقتى به شى نزديکتر نگاه مى کنيم بايد لنز ضخيمتر شود و قدرت بالاترى پيدا کند .به اين امر تطابق مى گوييم و عضلات مژگانى چشمى به صورت ناخوداگاه اين امر را انجام مى دهند .

هرچه شى نزديکتر شود ، عضلات مژگانى به انقباض بيشترى نياز دارند و تطابق بيشترى نياز خواهد بود . اگر شى را خيلى به چشم نزديک کنيم مثلا فاصله شش تا ده سانتى متر ، ديگر تطابق جوابگو نخواهد بود و شى را تار مى بينيم .با افزايش سن مخصوصا پس از چهل سالگى ، به مرور مواد داخل لنز سخت تر مى شوند و به همين نسبت قدرت تغيير شکل لنز کمتر مى شود . در واقع قدرت انطباق کاهش مى يابد. بنابراين وقتى شى به چشم نزديک مى شود در فاصله دورترى تار شدن رخ مى دهد.

تشخیص و درمان انواع بیماری های چشم و جراحی های زیبایی و جوانسازی چشم، جزو اقداماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم انجام می‌شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

علائم پيرچشمى

پيرچشمى با تار شدن ديد نزديک بروز مى کند . مفهوم اين امر اين است که فرد ديد دور مناسبى دارد ولى در ديد نزديک مثلا هنگام مطالعه دچار مشکل مى شود . ممکن است ابتدا با انقباض بيشتر عضلات مژگانى و تطابق بيشتر بر اين مشکل غلبه کند ولى اين مساله با خستگى زودرس چشم و سردرد و احساس دوبينى در ديد نزديک ،مى تواند همراه شود و به تدريج فرد متوجه مى شود که در فاصله نزديک ديد خوبى ندارد و با دور کردن شى (مثلا روزنامه ) از چشم راحتتر مى بيند .

پيرچشمى براى همه افراد رخ مى دهد ولى مى تواند کمى زودتر يا ديرتر شروع شود .افرادى که نزديک بين بوده اند و عينک داشته اند، معمولا مجبور به برداشتن عينک خود جهت ديد نزديک مناسب مى شوند.نکته مهم کاهش بيشتر تطابق با افزايش بيشتر سن تا حدود شصت سالگى است که منجر به افزايش تارى ديد ، در فاصله نزديک شده و فرد بايد اشيا را از چشم خود دورتر و دورتر کند تا به وضوح تصوير دست يابد.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

درمان پیرچشمی

درمان پيرچشمى ساده ولى چالش برانگيز است. در واقع بايد کمبود قدرت لنز را با افزودن يک لنز ديگر به صورت عينک جبران نمود . به طور معمول شماره عينک مورد نياز بين يک تا دو ونيم مى باشد .افرادى که از قبل عينک داشته اند ناچار به داشتن عينک دوم يا استفاده از عينکهاى دوکانونه که شيشه دو قسمتى دارد ،مى باشند ولى در مجموع اغلب افراد از داشتن عينکى که مرتب بايد برداشته شده و گذاشته شود يا ظاهر عينک دوکانونه راضى نيستند .در اينده بايد درمانهاى جديدى جهت پيرچشمى جايگزين عينک شود هرچند على رغم تلاشهاى فراوان و معرفى راهکارهاى جراحى متنوع هنوز روشى که صد در صد رضايتبخش باشد معرفى نشده است.

دكتر بهرام اشراقى فوق تخصص پلاستيك و ترميمى چشم و دانشيار دانشگاه با دانش علمى و عملى و چاپ مقالات متعدد و كتاب در مورد بيماريهاى اين ناحيه در زمينه بلفارپلاستى پلك تحتانى و فوقانی جهت پف الودگى پلكها ، ليفت پيشانى و ابرو،تزريق بوتاكس و ژل ،درمان افتادگى پلك، درمان انسدادمجراى اشكى شيرخواران و بالغين، بيمارى تيروئيد چشمى، شكستگيهاى كاسه چشم و كارگزارى پروتزهاى چشمى در خدمت شما مى باشد.

تلفن مطب اصفهان : 36205114



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کامرانیان [ 1402-07-03 ]
آقای دکتر برای پیر چشمی عینک بهتره یا لنز من چون خودم اصلا نمیتونم از عینک استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیتعفونت حدقه یا سلولیت اربیت از عوارض سینوزیت

از شایع ترین عفونت هایی که میتوانند پلک و حدقه را درگیر کنند سلولیت اربیت یا عفونت حدقه است. ... ادامه مطلب

عوارض و روشهای درمان روماتیسم چشمعوارض و روشهای درمان روماتیسم چشم

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود ... ادامه مطلب

پاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلکپاسخ به مهمترین سوالات درباره عمل جراحی زیبایی پلک

در این مطلب به سولاات رایج و شایعی که درباره جراحی پلک توسط کاربردان و مراجعه کنندگان پرسیده شده است پاسخ داده می شود. ... ادامه مطلب

بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتبلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جت

بلفاروپلاستی پلک پایین یک عمل جراحی است که به اصلاح افتادگی پوست چربی اضافه و چین پلک پایین کمک می‌ کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465